el pano

"Καλύτερα να ανάψεις ένα κερί, παρά να καταριέσαι το ατελείωτο σκοτάδι..." (Αρχαία κινέζικη παροιμία)

Τρίτη, Νοεμβρίου 14, 2006

Drink & Drive (Πιες & Οδήγα) Έλληνα ή ξένε τουρίστα!

"...Η κατανάλωση αλκοόλ με την έλλειψη ασφαλών συνθηκών οδήγησης είναι οι σπουδαιότεροι παράγοντες κινδύνου στα τροχαία ατυχήματα..." (βλ. Δείκτες νοσηρότητας σε τραυματίες τροχαίων ατυχημάτων, παράγοντες κινδύνου και η δυνατότητα πρόληψης).

Μετά την παράθεση της παραπάνω συγκλονιστικής διαπίστωσης θα ήθελα να ξεκαθαρίσω κάτι! Δεν μ' αρέσει καθόλου ν' "αδειάζω" έργα συναδέλφων μου! Αλλά για μένα, η συγκεκριμένη περίπτωση "αγγίζει" τις ευαίσθητες χορδές μου σε σχέση με την οδική ασφάλεια (και κατ' επέκταση οδική σήμανση) στην Ελλάδα, γι' αυτό και αποφασίζω να το δημοσιεύσω!

Πιθανώς, θα έχετε δει την πρόσφατη ετικέτα της συσκευασίας του νερού ΑΥΡΑ και τον τρόπο προβολής σχετικού διαγωνισμού. Αν όχι, δείτε μέρος της στην ιστοσελίδα του διαγωνισμού. Το συγκεκριμένο γραφικό εμφανίζεται κυρίαρχα στην ετικέτα. Απ' τη μια πλευρά, έχουμε ένα σύνθημα - slogan ορισμένο ως: "Drink Avra & Drive Mercedes - Benz" και απ' την άλλη τον τρόπο οπτικοποίησης αυτού. Το slogan ως slogan -θεωρώ πως είναι έξυπνο. Το πρόβλημα κατ' εμέ εντοπίζεται στη γραφική απόδοση του.

Προσωπικά, θεωρώ άστοχη (αν μη τι άλλο) την ιδέα να συνδυαστεί το slogan: "Drink AYPA & Drive Mercedes-Benz" με το πράσινο πλαίσιο στήριξης, το οποίο παραπέμπει σε οδοσήμανση εθνικής (!) οδού...
Υποστηρίζω πως η τυπογραφική - χρωματική απόδοση του slogan δεν "διαβάζεται" απ' το μάτι ενός απλού θεατή ως ολοκληρωμένο slogan, δηλ.: "Drink Avra & Drive Mercedes - Benz", αλλά πρώτα ως Drink & Drive και έπειτα ως ο,τιδήποτε άλλο. Αυτό ενισχύεται απ' τη χρήση του κίτρινου χρώματος για το "Drink & Drive" και την αριστερή στοίχιση των δύο σειρών. Για να είμαι όσο πιο αντικειμενικός, ρώτησα περίπου 15 άτομα [φίλους (ένας άγγλος) και συγγενείς], για να διαπιστώσω πως "διαβάζουν" την ετικέτα. Οι απαντήσεις υπήρξαν πολύ ενδιαφέρουσες και διαφωτιστικές, π.χ.:
- Παν.: "Πρώτα βλέπω το αυτοκίνητο, μετά το-ν λογότυπο της ΑΥΡΑ, στη συνέχεια διαβάζω το Drink & Drive και τέλος συνδυάζω όλα τα κείμενα, για να διαβάσω: Drink Avra & Drive Mercedes - Benz".
- Luc., μτφρ.: Το Drink & Drive αποκωδικοποιείται ως: Πιες (αλκοόλ) και οδηγά στ' αγγλικά".

Πέρα απ' την διαφημιστική αποτελεσματικότητα, που όλοι επιδιώκουμε, (θέλω να) πιστεύω πως πρέπει να αναλογιζόμαστε και την κοινωνική ευθύνη ως προς τα έργα, που παράγουμε, όλοι όσοι εργαζόμαστε για το Marketing... H ΕΔΕΕ (Ένωση Εταιρειών Διαφήμισης - Επικοινωνίας) το αναφέρει ρητά: "...οι διαφημίσεις πρέπει να είναι νόμιμες, ευπρεπείς, έντιμες και να λένε την αλήθεια, να δημιουργούνται με πνεύμα κοινωνικής ευθύνης...". Στην Ελλάδα του σήμερα, που στις εθνικές οδούς γίνεται κυριολεκτικά πόλεμος, πιστεύω πως πρέπει να δείχνουμε περισσότερη ευαισθησία στο θέμα αυτό...
Ο διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του Πελάτη: Coca - Cola Ελληνική Εταιρεία Εμφιάλωσης Α.Ε., όπως διαβάζω στην παράγραφο (1) της προκήρυξης του εν λόγω διαγωνισμού.
Η συγκεκριμένη εταιρεία στην: "Έκθεση Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης 2004" ορίζει πως: "Οι άνθρωποι της Coca-Cola Τρία Έψιλον δεσμευόμαστε ... να συμβάλλουμε ενεργά στην αναβάθμιση της ζωής των τοπικών μας κοινωνιών..." (σελ. 13, Αποστολή και Θεμελειώδεις Αξίες).
Δικό μου ερώτημα (ρητορικό): Το μήνυμα "Drink & Drive" όταν αποδίδεται ως οδοσήμανση αναβαθμίζει την ζωή στην Ελλάδα;
Σε μια χώρα, που η οδική της σήμανση είναι για τα μπάζα (στις Η.Π.Α. παλιότερα είχε θιχτεί σε διαφημιστικό spot) και που ετησίως διεξάγει πόλεμο με τον εαυτόν της ΟΦΕΙΛΟΥΜΕ να είμαστε ιδιαίτερα ευαίσθητοι σε ό,τι σχετίζεται με την οδική ασφάλεια και οδική σήμανση! Για μας τους designers, το θέμα οδική σήμανση έχει μεγάλη αξία! Προσωπικά, επιφυλάσσομαι σ' επόμενα άρθρα ν' αναπτύξω το θέμα Οδική σήμανση στην Ελλάδα.

Τέλος, επειδή είμαι Σχεδιαστής Οπτικής Επικοινωνίας, καλύτερα να ενισχύχω την άποψη μου με μια εικόνα, την οποία -προσωπικά- θεωρώ βελτιωμένη λύση. "Μπήκα", λοιπόν, στη διαδικασία ν' ανασχεδιάσω πρόχειρα το επίμαχο σημείο της ετικέτας, προκειμένου να αποδείξω πως το slogan θα μπορούσε ν' αποδοθεί με περισσότερη συνέπεια και χωρίς να θίγει το θέμα οδήγηση - αλκοόλ (συνάδελφε γραφίστα, που υλοποίησες - σχεδίασες την ετικέτα, σε παρακαλώ, μην με παρεξηγήσεις...).

Ετικέτες

2 Comments:

Anonymous Ανώνυμος said...

Ειδικά στους ξένους το Drink & Drive παραπέμπει ευθέως σε οινόπνευμα.
Το λάθος μπορεί να συγχωρεθεί, η αδιαφορία όμως όχι. Θεωρω αδύνατον να μην το κατάλαβε κανεις όσο ο διαγωνισμός ήταν σε ισχύ απλά κάποιοι έκαναν... την πάπια από τη στιγμή που δεν έγινε κάποια επίσημη καταγγελία!

6:34 π.μ.  
Blogger Panos Koutsodimitropoulos said...

Ναι, έτσι είναι dreamera! Ακριβώς, αυτός είναι και ένας απ' τους στόχους του post. Να καταδείξει πως Drink & Drive σημαίνει: Πιες (αλκοόλ) και οδήγα.
Κατ' εμέ, θα έπρεπε να παρεμβεί το ίδιο το κράτος. Δεν είμαι σίγουρος, μα νομίζω πως όλος ο τύπος, απλά, αναδημοσίευσε και αναδημοσιεύει τα δελτία τύπου της διορανώτριας αρχής του διαγωνισμού. Κρίμα :-(
Όπως έγραψα, θα ξεκινήσω μια προσπάθεια σε σχέση με την οδική σήμανση μέσα απ' αυτό το blog. Περιμένω την βοήθεια όλων των συναδέλφων μου γραφιστών.

2:29 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home